Hızlı Konu Açma

Hızlı Konu Açmak için tıklayınız.

Son Mesajlar

Konulardaki Son Mesajlar

Reklam

Forumda Reklam Vermek İçin Bize Ulaşın

Ekran kartı seçiminde bilinmesi gerekenler

Tusunami

Fahri Üye
Fahri Üye
Galatasaray
Katılım
28 Temmuz 2013
Mesajlar
47
Tepkime puanı
9
Puanları
0
Konum
Universe
Web sitesi
www.twitter.com




Ekran Kartı Seçiminde Bilinmesi Gerekenler







Bir ekran kartı temel olarak 3 bileşenden oluşur : Grafik işlemcisi, bellek ve RAMDAC ...



Grafik İşlemcisi : Güncel kartlar için grafik işlemcisi görüntü hesaplamalarını yapmak için ekran kartının üzerine oturtulmuş bir CPU`dur dersek yanlış olmaz. Son zamanlarda grafik işlemcileri yapı ve karmaşıklık bakımından CPU`ları solladılar ve işlev bakımından da görüntü üzerine yoğunlaşmış bir CPU niteliğine kavuştular. CPU`ya neredeyse hiç yük bindirmeden üç boyutlu işlemcleri tek başlarına tamamlayabiliyorlar artık. Bu yüzden de güncel grafik işlemcileri GPU (Graphics Processing Unit - Grafik İşlemci Birimi) adıyla anılıyorlar ...

Görüntü Belleği : Ekran kartının üzerinde bulunur ve görüntü hesaplamalarıyla ilgili veriler burada saklanır. Sisteminizdeki ana bellek gibi çalışır, yalnız burada bu belleğin muhattabı CPU değil görüntü işlemcisidir. Önceleri ekran kartlarının ayrı bellekleri yoktu fakat görüntü işlemcileri hızlanıp geliştikçe ekran kartları sistemden yavaş yavaş bağımsızlıklarını ilan etmeye başladılar. Bellek miktarı kadar ekran kartının sıkıştırma algoritmalarıyla bu belleği ne kadar verimli kullanabildiği de önemlidir ...

Ramdac : Monitörlerdeki analog sinyallerden bahsetmiştik, işte RAMDAC (RAM Dijital-to-Analog Converter) görüntü belleğindeki verileri analog RGB (Red Green Blue, monitörde renklerin bu üç renkten türetildiğini yazmıştık) sinyallerine çevirerek monitör çıkışına verir. Monitörde kullanılan üç ana renk için de birer RAMDAC ünitesi vardır ve bunlar her saniye belirli bir sayıda görüntü belleğini tarayıp oradaki verileri analog sinyallere dönüştürürler. RAMDAC`in bu işlemi ne kadar hızlı yapabildiği ekran tazeleme hızını belirler. Bu hız Hz cinsinden belirtilir ve ekrandaki görüntünün saniyede kaç kere yenilendiğini gösterir. Örneğin monitörünüz 60 Hz`te çalışıyorsa gördüğünüz görüntü saniyede 60 kere yenilenir. Ekran tazeleme hızını mümkün olduğu kadar 85 Hz`in altına çekmemenizi öneririm, daha düşük tazeleme hızları göz sağlığınız için zararlı olabilir. Tabi bu gözünüzün ne kadar hassas olduğuna da bağlı, bazı gözler 75 ve 85 Hz arasındaki farkı hissedemezken bazıları ilk bakışta bunu anlayabilir. RAMDAC`in iç yapısı ve özellikleri hangi çözünürlükte ne kadar rengin gösterilebileceğini de belirler ...

LCD ekranlar yapıları gereği dijtal olduklarından RAMDAC`ten değil de direk görüntü belleğinden görüntü bilgisini alıp kullanabilirler. Bunun için DVI (Digital Video Interface) adında özel bir bağlantı kullanırlar ...

Bios : Ekran kartlarının da birer BIOS'ları vardır. Burada ekran kartının çalışma parametreleri, temel sistem fontları kayıtlıdır. Ayrıca bu BIOS sistem açılırken ekran kartına ve onun belleğine de küçük bir test yapar ...










Ekran Kartları Performans Sınıflandırması

Ekran kartları konusunda yüzlerce model olduğu için sınıflandırma ve satın alma konusunda bir rehber hazırlama gereği duydum. Kartların performansını da daha iyi anlayabilmeniz için bir tablo mevcut.Yazı biraz uzun ama hem bir solukta okuycaksınız hem de yararlı olacağına eminim ...





Kartlar giriş, orta ve üst seviye olarak sınıflandırılmaktadırlar ...



Peki bir kartın hangi seviye olduğu nasıl anlaşılır ?



En üst seviye kartların 9 en alt seviye kartların ise 0 seviyesinde olduğunu söyleyebiliriz. Bu durumda model numarasındaki soldan ikinci rakam kartın seviyesini gösterir :





9800



4850



Örneğin yukarıdaki kartlar üst sınıf kartlardır zira 9 üzerinden 8. seviye yani çok yüksek performans ...





9600



4600





Bunlar ise orta sınıf. 9 üzerinden 6. seviye ...





5200



9200





Bu kartlar ise 9 üzerinden 2. seviyede oldukları için giriş seviyesi yani alt sınıf kartlardır ...



Intel cephesine bakacak olursak ( Onboard Kartlar ) :



Intel GMA X3100



Burada da görüldüğü gibi soldan ikinci rakam 1 dir. Yani 9 üzerinden 1 puan, çok düşük bir performans ...




Intel GMA 900



Burada ise soldan ikinci rakam 0 olduğuna göre bu kart ile oyun oynamak hayal ürününden ibarettir ...





SIS, VIA ve S3 gibi diğer üreticlerin kartları da genelde bütünleşiktir ve oyun ve HD içerik için kesinlikle tavsiye edilmezler ...



Bu Arada Sağdaki rakamlar arttıkça da performans artıyor :



4850



4870



Yukarıdan da anlaşılabileceği gibi 4870, 4850'den versiyon üstü olarak hızılı bir karttır ...



nVidia'nın yeni GT200 serisi kartları bu sınıflandırmaya uymamaktadırlar. Bunun yerine bu kartların performansını değerlendirirken ana etken soldan mevcut olan ikinci rakamdır ...





Burada sondaki rakam ise ikinci derecede performansa etki etmektedir ...



GTX295



GTX285



GTX280



GTX260



Bunların yanında NVİDİA ve ATI' nın kendine ait bazı tanımlamaları vardır ...





NVİDİA :



GX2 : Çift GPU'lu kartlar. Bu kartlar içinde iki ekran kartı beyni (GPU) barındırdığı için çok güçlüdürler. (Ör. 9800GX2)



Ultra : Tek GPU en üst seviye. Bu kartlar serinin en üst seviye kartlarıdır.



ATI :



X2 : Çift GPU'lu kartlar.Bu kartlar içinde iki ekran kartı beyni (GPU) barındırdığı için çok güçlüdürler. (Ör. HD 4870 X2)



GO : Dizüstü ekran kartları ...



AIW : İçinde TV kartı olan All-In-Wonder serisi ...



HD : High Definiton, yani yüksek tanımlı video/oyun keyfi anlamına geliyor ...





Turbo Cache :Ekran kartının RAM'den bellek çalabileceğini belirten teknoloji. Örneğin kartın 256 MB belleği vardır fakat üstünde 1 GB yazar. Buradaki 768 MB bellek sistem RAM'inden alınacaktır. Bu da hem sistem performansını düşürür hem de karta hiç bir performans katkısı sağlamaz. Zira ekran kartının performansı yukarıda da belirttiğimiz gibi GPU'ya bağlıdır ...



Hyper Memory : Aynı özelliğin ATI sürümü ...



Özetle :



Ekran kartlarının performansını RAM'ine bakarak değerlendirseniz daima kazıklanırsınız! Yukarıda da uzun uzun açıkladığım gibi kartın performansı GPU'suna yani modeline bağlıdır. Örneğin 1 GB'lık bir FX5500, 512 MB'lık HD 4850'den yaklaşık 4-5 kat daha yavaştır ...



Burada HD 4850'nin GPU'su bu performans farkını yaratmaktadır. Ayrıca 1 GB belleği olmasına karşın 64 bit bellek arabirimini kullanan ekran kartları almanın hiçbir mantığı yoktur. Bu tip bir ekran kartı tekerleksiz Ferrari gibidir. Olduğu yerde sayar ...



Onun için, satın almadan önce yukarıdaki listeye bakarak kartınızın hangi sınıfta olduğunu öğrenin. Paranızı çöpe atmayın, yüksek RAM miktarlarına kanmayın ! ...







Ekran Kartlarında Aktif Ve Pasif Soğutma Kavramı

Ekran kartındaki grafik işlemcisinin soğutucusu aktif veya pasif soğutucu olabilir. Yukarıdaki şekilde aktif ( dönen pervane ) soğutuculu bir ekran kartı görüyorsunuz. Genel olarak pasif soğutucular daha yavaş, aktif soğutucular ise daha hızlı ekran kartları için kullanılır. Soğutma ne kadar iyi olursa hız da o ölçüde yüksek olabilecektir. Soğutma iyi olmazsa önce yavaşlama sonra takılma ve RESET 'leme ile karşı karşıya kalırız ...



Aşağıda Bir Pasif Soğutuculu Ekran Kartı Görüyorsunuz :





Diğerlerinden daha düşük öneme sahip olsa da önemli bir başka husus ise, nokta üretim teknolojisi ...

Kartın üretim teknolojisi ( 90 nm, 65 nm, 55 nm ) ne kadar düşükse performansı o kadar yüksek olur ...

Yani 55 nm 90 nm'den daha iyidir. ( Eşit özellik ve şartlarda ) ...

Ayrıca Ekran Kartlarında Bulunan Nm Teknolojisi İşlemcilerde' de Bulunmaktadır, Ekran Kartlarında Olduğu Gibi İşlemcilerde de Nm Teknolojisi Düşük Olan İşlemci iyidir ...





Nm Teknolojisi : Nanometre Anlamına Gelmektedir ...



Bir de bu kartların uzantıları var GT, XT, XTX gibi, bunlar ne manaya geliyor ...

İşte buyrun :







Şimdi gelelim yazılım desteklerine ...

Kartları destekledikleri yazılım kütüphanelerine göre sınıflandırmak mümkün. Directx9, Directx 10, Directx 11 vs vs ...

Directx 10 destekli bir kartla Directx11 desteği gerektiren bir oyunu açamazsınız ... ( Çoğu kez )

Yani ekran kartınızın donanım özellikleri itibariyle çok güçlü olması yeni oyunları açacağı anlamına gelmiyor. Bu yüzden yeni nesil ekran kartı almanız gerekibilir ...

Bu Directx11 örneğinde olduğu gibi ...



Aynı performansta Nvidia Ati' den daha pahalıdır ...

Ucuzluk yönünden Ati tercih sebebidir. NVidia'nın avantajı oyun şirketleriyle anlaşması ve oyunları daha kolay açması ...

Ayrıca; ekran kartlarında aynı seviye olarak bu iki Marka Birbirini Tutmamaktadır, Yani 2. Rakamı 4 olan Bir Nvidia Ekran Kartı Ati' nin Kartlarına oranla 6. seviyeye eşdeğerdir ... ( Tamamen Kendi Görüşüm, kesinlikle Doğrudur ) ...



Son Olarak Ekran Kartlarının Rakamsal Değerini Ben Direk Şöyle Açıklıyorum :



Soldan İkinci Rakamı 1-2-3-4-5 Olan Kartlar Giriş Seviyesi,

Soldan İkinci Rakamı 6-7 Olan Kartlar Orta Seviye,

8-9 İse Maksimum Profesyonel En Yüksek Seviye Kartlardır ...



Bazı Sitelerden Tanıdığım Arkadaşlarım Soldan İkinci Rakamı 6 Olan Kartları da Giriş Seviyesi Olarak Kabul Etmektedirler, Bana Göre Kesinlikle 6 Orta Seviye Kartlar Grubuna Girmektedir, Giriş seviye Kartlar 1-5 arası 5' de dahil olan kartlardır ...



Yukarıdaki Açıklamama bakarsanız Onboard Kartların, Sadece İsminin Ekran Kartı Olduğunu Anlarsınız, Onboard Kartlar zaten oyun ve Görsel Uygulamalar İçin Değillerdir ...

Ekran Kartlarında GDDR ve DDR Farkı ...

Son Olarak sizlere, bana da çok sorulan Ekran Kartlarında GDDR ve DDR Farkını, yani Kartlarda ki GDDR kavramını açıklamak istiyorum ...



GDDR Kartlar, DDR Kartlara göre daha yüksek çalışma frekanslarına çıkabiliyor. Daha stabil ve kararlı olabiliyor ...



En Temel Anlamıyla GDDR-DDR Farkını Açıklayacak Olursak, GDDR Kartlar, Daha Yüksek Overclock Potansiyeline Sahip Olan Kartlardır, Doğal olarak Overclock ile Uğraşan Arkadaşların DDR Kartlara Oranla Overclock' dan daha iyi sonuçlar alabilmesi için GDDR Kartlara yönelmesi gerekiyor ...





Arkadaşlar bu yazıyı 3 yıl önce aynı sitede tanışmış olduğum bir arkadaşım ile, tanıştığımız, ismini vermeye gerek duymadığım sitede yayınlamak için hazırlamıştık. Bazı Kavramlar ve Resimler Haricinde herşey arkadaşım ile bana aittir, zaten söz konusu ekran kartı örmeklerine bakarsanız eski model kartların örneklerde ele alındığını görürsünüz ...

Bu Konuyu Hazırlama Amacımız ise neredeyse Marketlerde satışı yapılan ve sırf 1-2 GB oldukları için Giriş Seviyesi Kartların Biliçsiz Kullanıcıya değerinden çok fazlasına satılması ve insanların adice kandırılmasıydı, şimdi bu yazıyı Tht' de çok gerekli olduğu için Arşivden Çıkarıp bazı Yerlerinde Oynama-Ekleme Yapıp Tekrar Yayınlama İhtiyacı Duydum, Bu Yazıyı Baştan sona okuduğunuzda, Benim bir Sözüm Vardır; Ekran Kartlarının Pc' den Bağımsız Olarak ayrı bir Sektör Haline Geldiğini Anlarsınız, Yazıda Ekran Kartlarının Montajı yani Pc' ye bağlanmasını anlatmadık, çünkü amacımız Ekran Kartı Seçiminde Bilinmesi Gereken Temel Koşulları Aktarmaktı, zaten Ekran Kartı Seçimindeki Hususları Bilmeyen bir kullanıcıya Kartların Pc' ye Bağlanmasını anlatmak komik olurdu ...

Artık siz de kendinize kart seçerken zorlanmayacak, en önemlisi kandırılmayacaksınız, Size sorulan bir kart hakkında iyi-kötü bir yorum yapabileceksiniz ki zaten şu bilgileri bilmeden Toplama Pc Konusunda Ağzınız Açık Kalacaktır ...

Kartlarda Ram Miktarına bakmamayı, En önemli Kısmın Bit Değeri olduğunu artık iyice biliyorsunuz, Unutmayın DDR5 yada DDR3 olması da pek birşey fark etmiyor, tek önemli husus Bit Değeri, ayrıca 2011 İtibarıyla 128 Bitlik ve Direct-x 11 desteği olmayan Kartlara da Para yatırılmaz, en az 256 Bit ve Direct-x11 destekli kartlardan seçime başlamalısınız, bunu da belirtmekte fayda var ...



İnanın Eklemeleri ile bu yazıyı Tht' ye vermek iki saatten fazla vaktimi aldı, amacım beğeni toplamak, teşekkür almak değil, Ekran Kartlarının Model Performans Mantığını sizlere aktarmaktı, yıllarca bilgisayarcılar kullanıcıları az sömürmediler, siz bu oyunlara gelmeyin, bu yeterli ...



Konuyu Fazla Uzattığım İçin Özür Dliyorum, yararlı olması dileğiyle ...
 

Users Who Are Viewing This Konu (Users: 0, Guests: 1)

Üst